Això em planteja un gran dubte: és aquesta la societat que volem? és aquesta una solució útil per a que les generacions del futur sàpiguen fer un bon ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació?
No crec en absolut que posar una pantalla davant de cada alumne en comptes d'un llibre de paper sigui la millor opció. I encara menys si tenim en compte que a classe se'ls seguiran explicant les mateixes coses de sempre i de la mateixa manera de sempre. Crec doncs, que aquest canvi no implica una millora de l'ús de les tecnologies per part dels més joves i que al contrari, el que fa és crear una necessitat inexistent com és la d'estar connectat a l'ordinador a cada moment. No seria molt més efectiu educar perquè les persones creixin assolint un pensament crític per tal que elles mateixes fossin capaces de decidir què és i què no és una bona font d'informació, uns continguts objectius o un bon ús de les tecnologies?
Penso que cada vegada més caminem cap a una societat més tecnològica, amb més fàcil accés a la informació, amb una comunicació cada vegada més global (posant en dubte si és o no positiu...) però sense que ningú es preocupi de l'ús que es fa de tot això. És clar que evolucionem!! Però a quin preu???
Tot i això, també vull remarcar que com tot, hi ha de tot. Vull dir que evidentment, moltes de les noves tecnologies són molt útils i faciliten la vida, o si més no la comunicació, de persones que abans no ho haguessin pogut fer. Em refereixo a les persones que per diferents motius (discapacitats, malalties, accidents...) no poden relacionar-se amb el seu entorn de la mateixa manera que molts de nosaltres. Per a ells i per a les persones que tenen al voltant, l'ús de noves tecnologies ha facilitat i millorat en molts casos la seva manera de comunicar-se, de moure's i d'integrar-se en aquesta societat.
En relació amb això doncs, el model de societat de la informació que m'agradaria que fos, és aquella en què les tecnologies i la informació s'utilitzessin de forma crítica, objectiva i amb bons fins. I crec, que aquest és un paper que hem de jugar els qui des de baix estem creant, interactuant, formant, pensant; i no esperar que els qui diuen tenir el poder ho facin per nosaltres.
Hola Carla!
ResponEliminaCom a educador, i mestre, vull afegir una petita aportació. Això de les pissarres digitals és un nou invent que sembla molt útil, "com és possibe que portem anys i anys sense aquest gran invent?". Però el cert és que la humanitat ha evolucionat i s'ha educat al llarg de la història sense aquesta pissarra. Els mestres fan màgia, com diuen a Cuba, que amb quatre "papas" et fan una lliçó de matemàtiques...
La meva opinió? Això d'experimentar amb la pissarra digital està molt bé, però convertir-la en una eina de necessitat educativa només pot respondre a una qüestió: La quantitat de milions d'euros que guanyaran les multinacionals de la informàtica i el software. Calen tantes pissarres com clients...ai perdó, com nens en edat d'escolarització.
Salut!